czekolada12 kwietnia obchodzimy święto wszystkich łakomczuchów. Jedni wolą gorzką, drudzy mleczną. Nie brakuje też fanów nadziewanej, z bakaliami czy białej.

Czekolada jest najpopularniejszym wyrobem cukierniczym na świecie. Jej podstawowym składnikiem jest miazga kakaowa i masło kakaowe. W zależności od rodzaju czekolady różne też są zawartości procentowe tych składników. W czekoladzie mlecznej powinniśmy znaleźć do 50 proc. kakao, w deserowej 50-70 proc. kakao, a w gorzkiej powyżej 70 proc. Korzystny wpływ czekolady na zdrowie jest znany od dawna – na przykład obniża ona ciśnienie tętnicze, działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Badacze z kanadyjskiego uniwersytetu Laval uważają, że jedzenie gorzkiej czekolady chroni skórę przed promieniowaniem ultrafioletowym. Z kolei badania przeglądowe przeprowadzone przez specjalistów z University of Cambridge wykazały, że jedzenie dużych ilości tego przysmaku może zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej i udaru mózgu nawet o jedną trzecią! Gorzka czekolada zawiera także sporo antyoksydantów, które spowalniają proces starzenia się komórek. Kolejna istotna wiadomość jest taka, że substancje znajdujące się w gorzkiej czekoladzie przyspieszają metabolizm i sprawiają, że organizm efektywniej spala kalorie. Dowiedli tego naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, którzy odkryli w trakcie badań, że pewne składniki czekolady – m. in. epikatechina – sprawiają, że organizm szybciej spala kalorie. Zatem jedząc niewielką ilość tego przysmaku w ciągu dnia możemy wręcz schudnąć!

Naukowcy podkreślają jednak, że o korzyściach dla zdrowia można mówić jedynie wtedy, gdy czekolada spożywana jest w rozsądnych ilościach i zamiast innych wysokokalorycznych przekąsek. Bo nadmiar tego przysmaku sprzyja otyłości (100 gramów czekolady to około 500 kalorii) oraz cukrzycy typu II.