Spożycie nadmiernych ilości soli uważane jest za jedną z głównych przyczyn nadciśnienia oraz czynnik ryzyka zawału serca i udaru mózgu. Nadmiar soli sprzyja ponadto rozwojowi raka żołądka i prawdopodobnie raka przełyku, osteoporozy, kamicy nerkowej, a także otyłości. Polacy spożywają za dużo soli – aż 2-3 razy więcej niż wynosi poziom zalecany przez Światowa Organizację Zdrowia (WHO) – 5g/ dzień. Nadmierne spożycie soli obserwuje się również    u dzieci i młodzieży. Badania wskazują, że zmniejszenie spożycia soli o każdy gram skutkuje zmniejszeniem ryzyka udarów mózgu, zawałów serca oraz zachorowalności na raka żołądka. Ograniczenie zawartości soli w diecie dzieci może spowolnić naturalny wzrost ciśnienia tętniczego związanego z wiekiem i zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia oraz chorób sercowo – naczyniowych w okresie późniejszym. Produkty spożywcze różnią się pod względem zawartości soli. Znacznie większe jej ilości występują w produktach przetworzonych.

Oprócz umiaru w soleniu – i w trakcie przygotowywania potraw i podczas jedzenia – wskazane jest uważne czytanie etykiet na opakowaniach produktów i wybieranie żywności zawierającej niewielkie ilości soli. Tradycyjną sól można też zastępować dostępnymi na rynku solami niskosodowymi lub różnego rodzaju mieszankami ziołowymi i przyprawami.

Zobacz:

ulotkę Jak ograniczyć sól w diecie? (217.59 KB) oprac. przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ.