wegetarianDnia 11. stycznia obchodzony jest Światowy Dzień Wegetarian. Amerykańska organizacja Academy of Nutrition and Dietetics przyjęła stanowisko w sprawie prowadzenia diety wegetariańskiej, w którym określiła, że “dobrze zaplanowana dieta wegetariańska, w tym wegańska, jest zdrowa, zapewnia wystarczające składniki odżywcze i może mieć pozytywny wpływ na zdrowie, ochronę i radzenie sobie z wybranymi chorobami”. Z kolei, fleksitarianizm, czyli tzw. elastyczny wegetarianizm – sposób żywienia, w którym jemy mniej mięsa, a więcej produktów roślinnych, został uznany za 3. najlepszy rodzaj diety przez US News.

 

Korzyści zdrowotne diety wegetariańskiej to m.in. ograniczenie ryzyka wybranych chorób m.in.:

  • niedokrwiennej choroby serca,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia,
  • wybranych nowotworów,
  • otyłości.

Jednocześnie należy pamiętać, aby w przypadku diety wegańskiej, zwrócić uwagę na potrzebę wykorzystania produktów fortyfikowanych i suplementów, zawierających witaminę B12.

 

Dla kogo odpowiednia dieta wegetariańska?

 

            Dla osób w każdym wieku, w tym między innymi:

  • dla małych dzieci i niemowląt,
  • dla karmiących matek i kobiet w ciąży,
  • dla osób starszych,
  • dla młodzieży,
  • dla sportowców.